Stel, iemand heeft de nieuwste Harry Potter gedownload en daarmee ook een tijd gedeeld. Wat zou de max. straf zijn?

Als je betrapt wordt, en ze vinden bewijs.
(Een week gedeeld.)

#1: In Nederland.
#2: Ze ontdekken (op welke manier dan ook) 't terwijl je op vakantie ben in de USA en pakken je daar op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Voor zover ik weet is het downloaden niet strafbaar gesteld. De auteurswet (welke is van toepassing op digitale bestanden) verbied wel het verspreiden van de software, waardoor het uploaden wel strafbaar is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit staat dan wel los van delicten die niet onder de Auteurswet vallen, bijvoorbeeld in bezit hebben van strafbare afbeeldingen. Heb je dergelijke afbeeldingen in je in bezit dan zou je vervolgd kunnen worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Indien je, zoals aangegeven, ook de bestanden deelt ben je aan het uploaden. De strafbaarstelling van de auteurswet staat in art. 31 Aw: deze is een gevangenis van ten hoogste 6 maanden en een geldboete van de vierde categorie.

Overigens zijn er maar weinig dergelijke veroordelingen geweest in Nederland, en heeft dit nauwelijks prioriteit bij Justitie.

Toegevoegd na 18 uur:
In Nederland zijn al veroordelingen geweest en de straffen zijn laag. Voorbeeld is Rechtbank Rotterdam 24 juli 2007: 240 Euro boete voor uploaden met eDonkey2000.

In Amerika zijn een aantal zeer trieste uitspraken gedaan. Zo is een man veroordeelt in 2007 tot 220.000 dollar voor 27 mp3-files sharen en meer recent is in 2009 een vrouw veroordeelt tot 1,9 miljoen dollar voor 24 mp3-files in Washington.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik weet niet 100% zeker, maar waarschijnlijk is het zo dat wanneer je in Amerika download op een computer, dat dan Amerikaanse recht van toepassing is en dat je daar veroordeeld kan worden volgens Amerikaans recht. Maar ik heb geen verstand van Amerikaans recht.

Veilig ben je niet nee, niet in Nederland en niet in Amerika.
Maar realiseer je dat het uitermate uitzonderlijke gevallen zijn en dat de pakkans heel gering is. En omdat vrijwel iedereen zoveel download is het onmogelijk voor Justitie grip te krijgen op het internet. Eigenlijk ligt dus momenteel het initaitief geheel bij de rechthebbende van het auteursrechtelijk beschermd werk om zelf de inbreuken te stoppen dmv civiele procedures. Strafrechtelijke procedures zijn er nauwelijks. Ik zou me er daarom vooralsnog absoluut niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"waardoor het uploaden wel strafbaar is."
In 't genoemde voorbeeld is wel sprake van uploaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah je hebt gelijk! Heb t toegevoegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank!
Dus... Geen prioriteit, maar dat kan in theorie elk moment omslaan, bijv. middels een proefproces - dus veilig ben je niet - en wat als je in de USA betrapt wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...als zijnde Nederlander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb uitspraken uit Nederland en USA toegevoegd.
Ik weet niet 100% zeker, maar waarschijnlijk is het zo dat wanneer je in Amerika download op een computer, dat dan Amerikaanse recht van toepassing is en dat je daar veroordeeld kan worden volgens Amerikaans recht. Maar ik heb geen verstand van Amerikaans recht. Veilig ben je niet nee, niet in Nederland en niet in Amerika.
Maar realiseer je dat het uitermate uitzonderlijke gevallen zijn en dat de pakkans heel gering is. En omdat vrijwel iedereen zoveel download is het onmogelijk voor Justitie grip te krijgen op het internet. Eigenlijk ligt dus momenteel het initaitief geheel bij de rechthebbende van het auteursrechtelijk beschermd werk om zelf de inbreuken te stoppen dmv civiele procedures. Strafrechtelijke procedures zijn er nauwelijks. Ik zou me er daarom vooralsnog absoluut niet druk om maken.
Downloaden is per definitie niet strafbaar, zolang het geen kinderporno is.
Het op welke wijze dan ook beschikbaar stellen van je gedownloade materiaal waar copyright op rust is - zonder toestemming van de eigenaar van de copyright - strafbaar.
Daar staan draconische straffen op, hele hoge geldbedragen.
Probeer dus niet uit hoever je gaan kunt.
Velen zeggen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend, als je de klos ben , ben je het ook zwaar.
Niet beschikbaar stellen of doorgeven als download in een peer to peer constructie.
Men kan je immers ALTIJD achterhalen. hoe dan ook.
Geniet dus lekker van je film.
Alle goeds voor 2010
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal je vraag zo kort mogelijk proberen te beantwoorden, want een antwoord van een a4tje is eigenlijk veels te kort en er zijn meer feiten nodig om dit soort vragen te beantwoorden.

Voorop gesteld even samenvattend het verschil tussen (i)strafbaar in juridische zin en (ii) strafbaar in nederlands taalgebruik. Voor (i) geldt een boete / een gevangenisstraf of een andere maatregel die wordt opgelegd op initiatief van de overheid (strafrecht). Voor (ii) ligt het initiatief bij een andere burger (civielrecht). Bij (ii) kan het vergoeden van schade lijken op een boete en als strafbaar worden ervaren, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn in juridische zin.

Mijn antwoord heeft betrekking op (i)

antwoord #1: In NL is het downloaden niet strafbaar, het openbaren of het verveelvoudigen (kopieeren) van werken waar auteursrecht op rust (Harry Potter) is in strijd met de Auteurswet 1912 (Aw). Uitzonderingen daargelaten, is het openbaren/verveelvoudigen dus strafbaar. Het daadwerkelijk strafbaar stellen van dergelijke acties komt - naar ervaring - nauwelijks voor. Jij hebt hier alleen een verveelvoudiging in handen, voor persoonlijk gebruik, dat is niet strafbaar, tenzij je dit hebt gedaan met een p2p systeem, dan upload je terwijl je download. Dat is strafbaar, maar praktijk wijst nogmaals uit dat dit niet als strafbaar wordt gezien.

Toegevoegd na 49 seconden:
antwoord #2, zie inbox.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strafbaar of onrechtmatige daad in een civielrechterlijke context, gepaard gaande met een eis om schadevergoeding? Sorry als dit een beetje een korte vraag is, maar is daar niet ook vaak sprake van en dan met name van de verwarring tussen die geëiste, soms toegekende (en geregeld zeer hoge) schadevergoeding en een boete?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onrechtmatige daad (OD) gaat vaak gepaard met een schadevergoeding. Maar een OD levert zeer zeker niet vanzelfsprekend een strafbaar feit op, dat onderscheid is in deze context wel van belang omdat jij het woord strafbaar gebruikt, om schadevergoeding te krijgen is het niet nodig dat er een strafbaar feit heeft plaats gevonden. De OD is een overkoepelend begrip, strafbare delicten vallen daar onder, maar ook maatschappelijk onzorgvuldig handelen bijvoorbeeld. vb. ik scheld jou uit in de krant. Noem dit smaad. Dit is strafbaar gesteld in art. 261 Wetboek van Strafrecht. Het OM kan je hiervoor beboeten en evt. gevangen laten nemen (strafrecht resp. publiekrecht). Maar hier een schadevergoeding uit weten te slepen is een ander verhaal, dan moet je schade aan weten te tonen (civielrecht, ook wel burgerlijkrecht c.q. privaatrecht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh ja, duidelijk. In de praktijk lijkt het echter vaak te gaan om situaties waar de belanghebbenden niet direct aangifte doen bij de politie maar iemand een 'blafbrief' sturen om het (in sommige situaties) tot een rechtszaak te laten komen (privaatrecht) waarbij een (soms overdreven hoge) schadevergoeding wordt geëist, door een bekende jurist wordt dit ook wel 'drie keer woordwaarde' genoemd. Als we dan op de vraag terugkomen, is het strafbaar? Zeker! Als we echter de vraag beantwoorden (maximale straf) dan kom je er op uit dat je (ten minste in Nederland) gauwer te maken hebt met puur schadevergoeding, waardoor je vrijwel geen zinnig antwoord zult kunnen geven op wat de maximale straf (vergoeding) is. Dit alles slechts uit interesse en zeker niet vanuit het standpunt van een expert overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"dat is niet strafbaar, tenzij je dit hebt gedaan met een p2p systeem"
Daar was in elk geval wel sprake van.
Vreemd dat dat niet als strafbaar wordt gezien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet echt vreemd, het OM zou dan iedere nederlander op moeten gaan pakken of ieg gaan berechten..dan zouden andere taken niet meer kunnen worden vervuld.